Bewust je kraamperiode in

merel blog 7.1

Bewust je kraamperiode in

Tijdens de zwangerschap van Else was ik niet zo bezig met de kraamperiode. Ik wilde eerste de zwangerschap “uitzitten”. Een soort kop in het zand want ik vond het gewoon spannend. Naast die spanning had ik wel een houvast: Een geweldige doula (doula Lisette uit Sint-Michielsgestel) die ons zou begeleiden. We hebben tijdens de voorbereiding op de bevalling veel aan haar gehad, zet zoals tijdens de bevalling. Daarnaast had ik, enkele lessen, zwangerschapsyoga gevolgd bij mij yogalerares in Vught. Zij heeft ook de stadia van een bevalling uitgelegd waardoor ik (enigszins) wist wat ik kon verwachten. Met de nadruk op enigszins want een bevalling is deels geweldig, deels overweldigend. Als je vervolgens de bevalling achter de rug hebt word je ondergedompeld in je kraamperiode. Over overweldigend gesproken… Tijdens de kraamperiode werd ik geleefd. Ten eerste door Else. Het is geweldig, prachtig, onwerkelijk dat er een klein kindje uit je buik komt. Voor jou als ouder. Maar ook voor dat kindje. Moet je voorstellen wat voor schok het is! Je wordt de hele dag door je moeder in vruchtwater op lichaamstemperatuur gedragen. Vervolgens word je uit dat lichaam gewerkt en op de wereld gezet. Een wereld die kouder is dan je gewend ben, die niet wiegt, je kunt niet de hele dag slokjes vruchtwater drinken maar je krijgt dorst. Ook is er licht. Heel veel licht. Het is dus niet gek dat een baby veel huilt. Want hij (of zij, maar ik zeg voor het gemak even hij) is moe en kan dan niet op de gebruikelijke manier slapen. Ineens is er honger en dorst, hitte en kou. Soms word je in een bedje gelegd zonder die fijne geborgenheid die je zo gewend bent. Dus baby’s huilen geregeld. Terwijl jij als ouder moe bent, van de bevalling en van het voeden en verschonen. Maar ook van alle indrukken. Niet alleen een kindje wordt geboren. Ook jij als ouder.

Om de aankomende kraamperiode goed door te komen ben ik me gaan verdiepen in een bewustere, natuurlijkere manier van kramen. Goed luisteren naar wat een baby nodig heeft. Maar ook naar wat ik als bevallen vrouw nodig heb. Want je lichaam levert een topprestatie en moet daarvan herstellen. Het klinkt wellicht cliché maar het is gewoon zo. Waar je placenta zat, zit nu een wond. Daarom moet je de eerste zes weken na de bevalling rustig aan doen en wordt bijvoorbeeld het hebben van gemeenschap afgeraden. Als je een keizersnede hebt gehad is de herstelperiode zelfs langer. Dus geef je lichaam rust, tijd, liefde en een goede verzorging. Dat kan onder andere door voedzame maaltijden tot je te nemen. De Chinese traditie (bron: De eerste veertig dagen – Heng Ou) raadt o.a. veel bouillon aan om aan te sterken. Maar ook een soort van rijstpap, omdat het warm en voedzaam is. Als tussendoortje kun je noten en zaden eten om aan te sterken. Nou klinkt dit allemaal wat heftig misschien of wellicht vind je het een hoog “geitenwollensokken” gehalte. Dat begrijp ik ergens ook wel. Als je me dit een paar jaar geleden had verteld had ik je raar aangekeken. Nu heb ik echter al een kraamperiode ervaren en weet ik dat het fijn is om meerdere opties te bekijken.

Naast goed voor jezelf zorgen is het ook fijn om te bedenken wat je kindje nodig heeft. Zoals eerder al aangegeven is dit warmte. Hij komt uit jouw lichaam en is dus gewend aan lichaamstemperatuur. Een huis is een stuk kouder. Daarom hebben baby’s, zeker in de eerste periode, behoefte aan een mutsje op hun hoofd. In de antroposofie wordt het aangeraden om baby’s wollen kleertjes aan te geven. Wol is warmte regulerend, wat betekent dat het warmte geeft als het koud is en overtollige warmte ventileert als het warm is. Daarnaast heeft wol de eigenschap dat het vuil afstotend is door het wolvet en de vezel. Fijn als je kindje spuugt, dan kun je het er af vegen (tot op zekere hoogte natuurlijk). Voor onze baby liggen daarom wollen (strik)mutsjes en rompers klaar. Ook is samen slapen een goede manier om je kindje geborgenheid te laten voelen. Voor ons een van de vele redenen om een co-sleeper te huren bij Wieg Huren ! Overigens lijkt een hangmat voor de box Hangmat. me ook echt super fijn voor een kindje. Kan hij lekker liggen en volgens mij zou je zelfs een beetje kunnen wiegen… Fijn als je heel even je handen vrij wilt hebben. Wat overigens ook prima kan als je een draagdoek of –zak gebruikt. Bij Else heb ik hier dankbaar gebruik van gemaakt en dat ben ik dit keer weer van plan. Zeker nu er nog een dreumes rondloopt.

Bednest

Verder zijn er nog zoveel verschillende mogelijkheden om je baby en jezelf te ondersteunen. Bijvoorbeeld babymasage en –reflexologie. Of osteopathie. Maar ook simpelere manieren zoals zo min mogelijk kraambezoek uitnodigen (want rust is zo belangrijk!) en gebruik maken van alle hulp die je aangeboden krijgt. Vraag je ouders/vrienden/familie om een lekkere maaltijd voor jullie te koken. Overleg met je partner hoe hij/zij jou zo fijn mogelijk kan ondersteunen. Slaap wanneer de baby slaapt. En let op jezelf. Heb je het idee dat je niet goed opknapt? Durf om hulp te vragen! Je bent niet alleen. De kraamperiode is heftig, maar kan tegelijkertijd ook geweldig mooi zijn. Je leert je kindje kennen en je leert een nieuwe kant van jezelf kennen. Probeer ervan te genieten, hoe heftig het ook is. Want voor je het weet is het voorbij!